Terug naar Lerengeloven.nl                             Terug naar Lerengeloven 2.1
0     1     2     3     4     5     6     7     8     9     10
 
  
Rust - je kunt niet zonder

MENU

 Rust

 
  

Jezus en de sabbat

Inde tijd van het Nieuwe Testament hadden de Joden de sabbat gedegradeerd tot een dag waarop je helemaal niets mocht doen. Er was weinig of niets meer over van de oorspronkelijke bedoeling, namelijk blij zijn dat God rust geeft.

Hoe denkt Jezus daarover? Nou, Hij heeft verschillende aanvaringen gehad met de Joodse geestelijke leiders, omdat Hij dingen deed die volgens hun regeltjes niet mochten. Jezus heeft daar fel op gereageerd. Je kunt dat lezen bijvoorbeeld in Marcus hfdst.2 verzen 23 t/m 28, dat eindigt met de opmerking van Jezus: "De sabbat is er voor de mens, en niet de mens voor de sabbat; en dus is de Mensenzoon ook heer over de sabbat".

Of Marcus hfdst.3, verzen 1 t/m 6, waar verteld wordt dat Jezus iemand met een misvormde hand geneest en waar Hij de retorische vraag stelt: "Wat mag men op sabbat doen: goed of kwaad? Een leven redden of het vernietigen?"

Een heel belangrijke uitspraak van Jezus is:

"Kom allen bij Mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, Ik zal jullie rust geven. Neem mijn juk op je en leer van Mij: Ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, want mijn juk is zacht en mijn last is licht" (Mattheüs hfdst.11, vers 28 t/m 30)

Bij de sabbat ging het om: rust. Jezus zegt: "Kom maar bij Mij, dan zal Ik jullie rust geven". Die rust is: niet gebukt gaan onder allerlei wetten en regels, want het lukt je nooit om dat allemaal na te leven. Jezus heeft dat voor ons gedaan en door te geloven in Hem kunnen wij die rust ontvangen.
Daarom hoeft er geen sabbat meer te zijn. Want echte rust in je leven vind je bij Jezus.


Nu zeggen heel veel christenen: "De zondag is als rustdag in plaats van de sabbat gekomen".
Toch is dat niet waar. Want dat staat nergens zo in de Bijbel.

Weet je wat er in het Nieuwe Testament wél staat over de sabbat? Dat de sabbat hoort bij de periode die een schaduw is van wat zou komen. Paulus noemt dat zo in een van zijn brieven. De tijd van de sabbat is voorbij. Paulus zegt letterlijk: "de werkelijkheid is van Christus".
 

Maar, denk je misschien, hoe komt het dan dat wij in ons land - en in heel Europa - de zondag als vrije dag hebben en niet de zaterdag?
Dat kun je op de volgende pagina lezen.