Internetpagina's van Johan Trommel

Bijbelwoord voor vandaag

Vier mei

 
Morgen, 4 mei 2012, is het 8 jaar geleden, dat mijn vader overleed. Hij was al bijna 5 jaar CVA-patiënt. Begin maart was hij opgenomen in het ziekenhuis, omdat hij zich niet goed voelde. De artsen konden er niet goed achter komen wat hij mankeerde. Uiteindelijk wel en werd duidelijk dat hij niet meer beter zou worden. Ik vergeet nooit meer het ‘slecht nieuws gesprek’ op een vrijdagmiddag. Nadat de behandelend arts verteld had wat men ontdekt had en dat er niets meer aan te doen was, zei mijn vader: “dan ga ik naar Jezus”. Deze uiting van geloofsvertrouwen heeft diepe indruk op mij gemaakt. Tien dagen later, bij het opgaan van de zon op 4 mei, overleed hij. Sindsdien is 4 mei voor ons een bijzondere dag van gedenken en herinneren geworden.
Vier mei - om acht uur zal het weer twee minuten stil zijn in Nederland - twee minuten van gedenken en herinneren. Jij die dit leest, bent misschien van na de oorlog. Als u wat ouder bent, hebt u de Tweede Wereldoorlog nog meegemaakt. Bij vele ouderen zullen de herinneringen weer naar boven komen. Misschien ook de pijn van gemis, van het weer beleven van nare dingen of zelfs verschrikkingen.
 
Mijn vader leefde sterk bij Psalm 91. De eerste twee verzen van dit oude lied uit de Bijbel spraken hem zeer aan:
          “Wie in de beschutting van de Allerhoogste woont
          en overnacht in de schaduw van de Ontzagwekkende,
          zegt tegen de HEER: mijn toevlucht, mijn vesting,
          mijn God, op U vertrouw ik”.

Wat kun je verlangen naar een schuilplaats wanneer je midden in een hagelbui terecht gekomen bent terwijl je op de fiets zit. Wat kun je verlangen naar rust, wanneer het leven moeilijk is, wanneer je heel verdrietig of teneergeslagen bent. Waar zoek je dan je schuilplaats, waar vind je dan rust? Psalm 91 nodigt mij uit - en dat raakt mij: "zoek het bij God, de Allerhoogste, de Ontzagwekkende". Wat een grootse dingen worden hier gezegd van God. Hij wordt erkend als de God die groter is dan alle andere machten die er in de wereld zijn. Als degene die alle macht heeft in de hemel en op de aarde. De verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog hebben velen wel aan het twijfelen gebracht - en ik kan me daar heel goed iets bij voorstellen. “Waar was God, toen mensen op de verschrikkelijke manier als beesten werden behandeld en miljoenen Joden werden vergast?” Ik weet daar ook geen antwoord op. Wat ik wel weet - ik heb het gezien bij anderen en zelf ook ervaren - dat als je schuilt bij God, er rust komt in je hart.
Hoe doe je dat: schuilen bij God? Voor mij is dat: een stil plekje zoeken, mijn handen vouwen en m'n ogen sluiten en tegen God zeggen: "Vader in de hemel, U kent mij; U weet waar ik blij van word en wat mij verdrietig maakt. U weet wat ik nodig heb. Dank U dat ik mag geloven, dat U altijd bij mij bent". Ik denk aan wat Jezus ooit gezegd heeft: “Kom maar bij Mij als je vermoeid en onder lasten gebukt gaat, dan zal Ik je rust geven” (dat staat in Mattheüs hfdst. 11 vers 28).
Ik wil je uitnodigen dit te doen. Dan worden niet al je vragen beantwoord en niet al je problemen opgelost. Niet al je pijn wordt weggenomen en niet al je verdriet verdwijnt. Wat wel gebeurt? Je ontvangt rust, geestelijke rust, rust voor je ziel. Dat helpt je om op God te vertrouwen, precies zoals de dichter van Psalm 91 het zegt: “Mijn toevlucht, mijn vesting, mijn God, op U vertrouw ik”.
In dankbare herinnering
 
Wij hebben acht jaar geleden mijn vader begraven met deze woorden van Psalm 91. Ik houd hem in dankbare herinnering en zal nooit vergeten wat hij voor mij heeft betekend. Vier mei - een dag van herinneren en gedenken, een dag van bidden en vertrouwen, van omzien en opzien: “mijn God, op U vertrouw ik”.
 
 
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen