Internetpagina's van Johan Trommel

Bijbelwoord voor vandaag

Puzzelstukjes

       Gemaakt op 1 maart 2013
 
 
“Geloof jij in toeval?” vroeg ze mij deze week. Voordat ik kon reageren, zei ze: “ik niet. Maar soms wou ik wel eens dat iets ‘toevallig’ zo gebeurt; dan hoef ik niet na te denken wat God hiermee te maken heeft”. 
Tja, zo kun je het ook bekijken. De vraag of ik in toeval geloof, krijg ik wel vaker. En meestal is de vragensteller op zoek naar de aanwezigheid van God in zijn of haar leven en de vraag: komt wat er nu gebeurd is in mijn leven van God of juist niet? Wás het maar toeval, dan kun je je er gewoon bij neerleggen, dat er dingen gebeuren waar je moeite mee hebt of die je niet begrijpt.
In de vele gesprekken die ik in de loop van mijn domineesloopbaan met mensen heb gehad, komt regelmatig de vraag naar Gods aanwezigheid en leiding in ons leven aan de orde. Heel vaak vanuit een intens verlangen naar houvast, zekerheid en rust bij God. Dat leidt tot indringende gesprekken en dikwijls ervaar ik dat God juist op die momenten heel dichtbij is.
 
Ik herken bij mezelf dat ik ook vaak bezig ben met deze vraag. Als het om nare, verdrietige of schokkende gebeurtenissen gaat, zijn we geneigd te vragen: “waarom overkomt mij dit?” Ik heb gemerkt dat het veel energie kost om het antwoord te vinden, en je komt er niet verder mee. Ik herinner me goed dat onze zoon eens tegen me zei (toen wij het moeilijk hadden en ons afvroegen: waarom? en waar leidt dit toe?): “pa, je kunt veel beter de vraag stellen: wat wil God mij hiermee leren?” Dáár kon ik verder mee, dat hielp mij heel erg.
 
Wíl God ons iets leren? Ik denk van wel. Ik kan geen antwoord geven of een plotselinge werkloosheid, zorgen om de kinderen of een ernstige ziekte van God komen of niet. Ik wil mij graag vasthouden aan een van van de vele beloften van God. Paulus, een apostel van Jezus, heeft die belofte in een van de brieven die in het Nieuwe Testament staan opgetekend. Of is het een belijdenis? “Wij weten dat God alle dingen doet meewerken ten goede voor hen die God liefhebben” (brief aan de Romeinen, hfdst. 8 vers 28, vertaling NBG).
 
In het gesprek met de mevrouw die niet in toeval gelooft, zochten we naar woorden en beelden. Ik kreeg een ingeving: puzzelstukjes. Ja, dat is het: de moeilijke dingen in ons leven (trouwens ook de mooie dingen van het leven) zijn als puzzelstukjes. Wíj zien meestal niet waar die losse stukjes passen in de puzzel. Maar God heeft het totaalplaatje voor ogen. Het is net alsof ik God hoor zeggen: “geef Mij die losse stukjes maar, ook die donkere waar jij het zo moeilijk mee hebt. Dan leg ik ze op de juiste plaats en maak Ik er een mooie afbeelding van”.
Ik krijg hiermee geen antwoord op het waarom, maar wel mag ik geloven en vertrouwen dat God alle dingen in mijn leven zó gebruikt, dat ze een plaatsje krijgen in Zijn plan voor mijn leven. Niets zal mij dan kunnen scheiden van de liefde van God, die er is in Christus Jezus, onze Heer.
Mocht jij zitten met de vraag naar het waarom van iets naars, dan hoop ik dat dit een beetje helpt.
 

Reacties   

 
#1 Nel Zuiderveld 05-03-2013 15:27
Johan, wat heb je de laatste alinea mooi verwoord. Wat een geweldige uitleg.
Soms zijn dingen moeilijk te verwoorden, maar dit klopt helemaal.
Bedankt, hier kan ik mee uit de voeten als het soms wel eens een beetje donker is.
bedankt. Nel Z.
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen