Internetpagina's van Johan Trommel

Bijbelwoord voor vandaag

Leven in het licht

Door úw licht zien wij licht

Psalm 36 vers 10

   

Diepzeevissen
 
Diepzeevissen leven in het donker, op grote diepte. Ze hebben eigenschappen ontwikkeld om te kunnen overleven. Ze leven zonder licht in een dreigend en bedreigd bestaan.
Op de eerste bladzijde van de Bijbel staat te lezen, dat het donker was op aarde. Pas toen God zei: “Er moet licht komen", werd leven mogelijk. Toen maakte God alles en iedereen, met als bekroning de mensen, bestemd om te leven in Zijn licht, in een goede verstandhouding met Hem, als kinderen van één Vader.
Maar al heel snel stapten de mensen uit de lichtkring van God. Dat gebeurde doordat ze naast zich neerlegden wat God gezegd had. Daardoor werd het donker, donker in de wereld en donker in de levens en harten van mensen.
 
Duisternis
Als het donker is, weet je niet waar je bent, weet je niet waar je naar toe gaat, zie je het pad niet en struikel je over obstakels. In je leven, in je hart kan het ook donker zijn. Iedereen zegt of denkt wel eens: “dat vind ik moeilijk, daar kom ik niet uit, ik weet het niet en ik vind het lastig”. Op zo'n moment ervaar je iets van ‘donkerheid / duisternis.
Dat is niet iets van de 21e eeuw, maar van alle tijden. David, de dichter van Psalm 36, leefde 3000 jaar geleden. En hij kon er over meepraten. Hij kon zich bij het woord ‘duisternis’ heel veel voorstellen. In deze psalm heeft heeft hij het over mensen om hem heen (hij noemt ze nota bene ‘goddelozen’), die geen rekening met God houden en doen wat ze zelf willen.
David heeft daar veel hinder van gehad. We weten uit verhalen in het boek 1 Samuel, dat koning Saul het op het leven van David gemunt had, uit jaloezie en machtswellust, omdat David door God was uitgekozen Saul's opvolger te worden. Ook in zijn eigen leven heeft David veel duistere tijden gekend. Hij deed wat hij zelf wilde en dat bracht hem veel narigheid: ruzie in de familie, hij maakte het huwelijk van een ander kapot en andere ellende.
 
Christenen beter?
Is het dan altijd zo dat mensen die niet in God geloven anderen het leven zuur maken of dingen stuk maken? Nee! Gelukkig niet. Integendeel, laten christenen dat vooral niet denken en zich zeker beter voelen of zo.
 
Wat ontbreekt
De duisternis waar het in de Bijbel vooral om gaat is in één woord samen te vatten: zonde. Zonde kun je omschrijven als: breuk met God. Dat lijkt in bepaald opzicht op leven als een diepzeevis: in het donker, zonder licht, soms bedreigend. Je hebt dingen ontwikkeld om in leven te blijven, dingen die belangrijk voor je geworden zijn. De een zoekt het dan in een carrière, een ander in een groot netwerk van vrienden, of een goed leven, gezond leven, reizen. Noem maar op. Vaak mooie en leuke dingen, waar op zich niks mis mee is. Maar er ontbreekt iets. Wat dat is, vind ik mooi omschreven op de website Maand van de spiritualiteit: “Veel mensen hebben behoefte aan inspiratie en zingeving. Het lijkt erop dat er ondanks alle welvaart ook iets verloren is gegaan. Daarom zoeken mensen naar een beter evenwicht tussen materiële welvaart en geestelijk en lichamelijk welzijn”.
Ik durf het ook nog wel iets nadrukkelijker te zeggen: Wat ontbreekt is het licht van God.
 
Even terug naar de Bijbel
Toen God merkte dat mensen voor de duisternis kozen, zei Hij niet: “eigen schuld, en zoek het nu ook maar uit”. Maar: “Ik wil het voor jullie weer licht maken”. Het duidelijkst werd dat toen Jezus kwam: het Licht van de wereld. Daarom schrijft Johannes (rond 90 na Chr.) in zijn eerste brief: "God is licht en in Hem is geen spoor van duisternis (1 Johannes, hfdst 1, vers 5).
 
God is licht
God heeft Zijn licht laten schijnen, God ís licht. Ik vergelijk dat maar met de lampen rondom een voetbalveld: die schijnen van boven naar beneden, buiten het veld is het donker. Als je in zo'n felle lamp kijkt, zie je niets. Zo is dat met God ook: wil je zien hoe God is, dan verblindt dat je, d.w.z. als je alles van God wilt begrijpen, lukt je dat niet.
Maar Zijn licht kunnen we wel zien. Kijk maar naar Jezus. Jezus heeft laten zien wat er met je gebeurt als je leeft in het licht. Hij heeft mensen hun zonden vergeven, mensen weer bij God gebracht, mensen nieuwe hoop en moed gebracht, mensen te eten gegeven, stormen gestild, mensen bevrijd van duistere machten. Hij heeft daarvoor Zijn leven gegeven en is opgestaan om aan ons het eeuwige leven, een eeuwige bestemming terug te geven. Wat we kwijt geraakt waren, wil Jezus ons weer terug geven.
 
Leven in het licht
Als we zien wat Jezus gedaan heeft om duidelijk te maken dat we ook kunnen leven in het licht van God, dan ben ik ontzettend dankbaar en blij dat God Zijn Zoon gegeven heeft - ook aan mij. God heeft er door Jezus alles aan gedaan om het licht te maken in ons leven.
Waarom zou je dan in het donker blijven? Leven in het licht is veel mooier en fijner. Je ziet het verschil tussen diepzeevissen en tropische vissen. Tropische vissen zijn kleurrijk en leven in het licht en de warmte van de zon.
 
Wat David ons vertelt
David heeft ontdekt dat God een geweldige God is. Hij jubelt het uit in Psalm 36:
HEER, hoog als de hemel is uw liefde,
tot in de wolken reikt uw trouw,
uw gerechtigheid is als de machtige bergen,
uw rechtvaardigheid als de wijde oceaan:
U, HEER, bent de redder van mens en dier.
Hoe kostbaar is uw liefde, God!
In de schaduw van uw vleugels schuilen de mensen.
 
Durf jij?
Er is een zekere moed voor nodig om de stap te zetten en in het licht van God te gaan staan. Want je ziet je eigen donkerheid (de dingen die je niet goed doet, zegt of denkt). Maar vooral: je ziet steeds meer van Gods goedheid en trouw.
Zonder Hem kun je eigenlijk niet leven en heb je geen eeuwige toekomst. Het licht van God hebben we nodig. “U heb ik nodig, uw genade is mijn enig licht in nacht en duisternis” (een regel uit het lied "Blijf bij mij, Heer").
Als je de stap gewaagd hebt om in het licht van God te gaan leven, doet dat iets met je. Je ervaart kracht van God als je zorgen hebt - over jezelf, of over anderen. Je merkt dat je altijd verder kunt. Obstakels herken je. Daar bedoel ik mee: moeilijke dingen die je niet begrijpt, zetten geen streep door je toekomst, maar je kunt ze een plekje geven omdat je weet dat je met God altijd verder kunt.
 
Niet eenmalig
In het licht van God gaan staan, is niet een eenmalige daad - al begint het daar wel bij. Doordat we fouten maken, dingen verkeerd doen, zonde doen, stappen we weer terug het donker in. Daarom zul je steeds weer bewust terug moeten gaan naar God om weer verder te kunnen leven in het licht. Wandelen in het licht met Jezus - dat maakt het leven tot echt leven.
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen