Internetpagina's van Johan Trommel

Bijbelwoord voor vandaag

Jongeren niet geïnteresseerd in geloof?

 
Vandaag was ik in Veenendaal op een symposium dat de mooie titel had meegekregen: Kerk onderweg naar morgen. Het ging over veranderingen in de samenleving en wat dat betekent of kan betekenen voor de kerk en voor individuele christenen. Er wordt vandaag veel gepraat over de z.g. participatiemaatschappij. Dat betekent o.a. dat van de burger verwacht wordt dat 'ie meer gaat doen voor zieke medemensen (familie of vrienden) en mensen die in de knel zijn gekomen en daarom hulp, zorg en aandacht van de anderen nodig hebben. De overheid gaat steeds minder doen en verwacht dat de burgers veel zorg over gaan nemen. Een ander feit is, dat er steeds minder christenen in ons land zijn, of in ieder geval: steeds minder actief betrokken kerkleden.
Deze veranderingen hebben gevolgen voor hoe je kerk bent vandaag. Veel christenen zijn ervan overtuigd dat het geloof in God iets heel moois is en heel veel betekenis aan je leven geeft. Dat heb ik zelf ook heel vaak ervaren in wat ik meemaak en doe. En dat gun ik ook aan anderen.
Maar hoe bereik je de mensen om je heen? Het heeft over het algemeen weinig effect als je bij mensen met de Bijbel aankomt. Wil je iets overbrengen van wat het geloof voor jou betekent, dan zul je moeten laten merken dat je om mensen geeft, dat je anderen serieus neemt en iets voor hen wilt betekenen. En dan zou het kunnen zijn dat je zelf als christen moet veranderen. We gebruiken daarvoor wel het woord discipelschap, d.w.z. in alles wat je zegt, denkt en doet laten zien dat je een volgeling (discipel) van Jezus bent. Maar hoe doe je dat,
 als kerk en als individuele christen?
 Kerk onderweg naar morgen
Nou, daar ging het vandaag over.
Er waren 6 sprekers (die het gelukkig kort hielden, daardoor bleef het interessant) en 8 workshops. Omdat ik iets met jongeren heb, ging ik naar de workshop "De-institutionalisering en jongeren". Een hele mond vol voor iets wat ik herken in mijn contacten met jongeren: veel van hen zijn niet erg of nauwelijks of helemaal niet geboeid door of met hun hart betrokken bij de kerk en wat er in de kerk gebeurt. Ze zoeken het liever in andere vormen waar ze geïnspireerd worden om te geloven. Of: de kerk en de manier waarop in de kerk geloofd wordt boeit hen helemaal niet. 
Wil dat dan zeggen dat ze niet geïnteresseerd zijn in het geloof of in belangrijke levensvragen? Zeker niet, zo werd in de workshop verteld. Uit onderzoek onder jongeren is naar voren gekomen dat ze wel degelijk vragen hebben over de zin en betekenis van hun leven en dat ze hiermee in de eerste plaats naar hun ouders gaan een als tweede hier met hun vrienden over praten. Uit een ander onderzoek (onder kerkelijke jongeren) bleek dat jongeren wel degelijk bereid zijn na te denken over geloven en zich ook wel willen inzetten in de kerk, maar dat de kerk bijna geen antwoorden geeft op hún vragen over geloof en de zin van het leven.
Van dat laatste schrok ik. Ik heb natuurlijk wel in gesprekken met jongeren gehoord dat de preek hun niet (altijd) boeit en dat ze niet zo enthousiast zijn over hun kerk (soms ook wel, hoor!). Maar dít, dit schokte mij. En ik voel me persoonlijk hierdoor aangesproken. Het lukt mij kennelijk niet of bijna niet om de jeugd echt te raken met wat ik zeg als ik op de preekstoel sta. En dat terwijl ik niets liever wil dan ook de jongeren bereiken met de prachtige boodschap van het evangelie.
De workshop eindigde met de aansporing om als kerk meer bezig te zijn met de vragen van jongeren. En om te laten zien, dat een warme geloofsgemeenschap iets toevoegt aan je leven en aan je geloof. Nou, daar ben ik het helemaal mee eens en ik wil graag mijn steentje daaraan bijdragen. 
Aan de ouders en grootouders van de jongeren in de kerk zou ik willen vragen: wilt u in alles wat u zegt en doet laten merken dat van van God houdt en een discipel van Jezus wilt zijn? Neem de vragen en behoeften van uw kinderen en kleinkinderen serieus en laat dat blijken in uw houding en de manier waarop u kerk bent. En aan de jongeren wil ik vragen: wil je mij helpen door mij te vertellen wat jou bezig houdt en waar jij naar op zoek bent? En help mij door mij te vertellen hoe ik jou kan helpen antwoorden te vinden op jouw vragen. 
 
Ik vond het symposium vandaag heel leerzaam en inspirerend; ik hoop de ongeveer 200 andere aanwezigen ook. En ook, dat er nog veel werk te doen is in en buiten de kerk: iets te laten zien van wie God is en hoe je samen (als kerk) kunt ervaren hoe fijn het is om te geloven en God te dienen. Heer, wilt U mij hiervoor moed en kracht geven en mij inspireren met uw Heilige Geest?!

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen