Internetpagina's van Johan Trommel

Bijbelwoord voor vandaag

Ervaringen van een interim-dominee

     Gemaakt op 4 februari 2013
 
  
Op een maandagmiddag ontmoette ik haar, op de afgesproken tijd bij haar thuis. Kopje koffie - en het gesprek ontwikkelde zich tot een echte ontmoeting. Bij de afronding van het gesprek viel mijn oog op een boekje van Toon Hermans met korte gedichten over de gewone dingen van het leven. Ik sloeg het open en onmiddellijk viel mijn oog op een gedicht dat mij direct raakte. In z´n eenvoud recht uit het hart en een schot in de roos. Ik herkende mezelf er zó duidelijk in. Het gedicht heet: Bidden.
 
     Ik kan niet bidden met dezelfde woorden,
     waarmee ik met de bakker praat,
     hoewel ik weet dat Hij het kleinste,
     meest hulpeloze woord verstaat.
     Ik wil Hem zien in alle dingen
     en niet alleen wanneer ik bid,
     maar ook wanneer ik sta te zingen
     of achter mijn piano zit.
 
Oké, zingen kan ik niet zo goed en piano spelen al helemaal niet. Maar toch: door de dag heen Gods nabijheid ervaren en weten dat Hij bij mij is - dan voel ik mij rijk.
 
Sinds 1 december 2012 ben ik interim-predikant in de Nederlands Gereformeerde Kerk van Eindhoven. Interim, dat wil zeggen: tijdelijk, voor een periode van 5 maanden; in mei 2013 krijgt deze gemeente een nieuwe dominee. Twee dagen per week doorkruis ik Eindhoven e.o. Mijn taak is: pastoraat. Dat wil zeggen: mensen thuis bezoeken, met hen praten en vooral luisteren. Luisteren naar hun verhalen: hun blijde verhalen en hun verdrietige verhalen, verhalen van geloof en twijfel, van zekerheid en zoeken naar houvast. Echte levensverhalen. En samen met hen zoek ik naar houvast en rust, zekerheid en troost bij God, de God die ik ken als de God van liefde voor en trouw aan mensen. Ik vind het heel fijn om iets voor hen te kunnen betekenen en ben verrast door hun openheid en openhartigheid. In de gesprekken ontdek ik veelkleurigheid: veelkleurigheid van de levensverhalen, van de mensen zelf, van de geloofsbeleving, van de betrokkenheid bij de gemeente.
Van die veelkleurigheid geniet ik. Ik herken er iets in van de veelzijdigheid van onze trouwe God. Daarmee bevind ik mij in goed gezelschap. In de bijbel schrijft b.v. Paulus over de vele verschillende gaven die God in en aan de gemeente gegeven heeft (1 Korinthiërs hfdst.12). En Petrus (ook een apostel van Jezus, net als Paulus): “Laat ieder van u de gave die hij van God gekregen heeft, gebruiken om daarmee de anderen te helpen (eigenlijk: dienen), zoals het goede beheerders van Gods veelsoortige gaven betaamt” (1 Petrus hfdst 4, vers 10). In de bijbelvertaling van 1951 staat: “velerlei genade van God”. Gods genade is veelkleurig en daarom kan er veelkleurigheid zijn in de gemeente en in de beleving van het geloof.
En dat zie ik in Eindhoven e.o.
Om van te genieten.
En dat bij een kopje koffie.

 

Nederlands Gereformeerde Kerk, Frederik Hendrikplein 35, Eindhoven

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen