Internetpagina's van Johan Trommel

Behoefte aan God in topsport

 
"Er is nergens zo'n behoefte aan God als in de topsport"
 

---- 

Als zoon van een Christelijk Gereformeerde dominee kreeg hij een uitnodiging van jong oranje. Daar moest hij jammer genoeg voor bedanken. Via een omweg kwam hij alsnog bij het Nederlands team terecht en nu is volleybal, na God, zijn grootste passie. "Regelmatig moet ik keuzes maken, waardoor ik anders ben dan mijn teamgenoten. Ik heb in het verleden ook wel eens getwijfeld of ik niet moest stoppen, maar God maakte me duidelijk dat ik door moest gaan. Als ik er nu mee stop, wie gaat er dan over Jezus vertellen?" Jeroen Trommel, ex-aanvoerder van Oranje, vertelt over de twee belangrijkste dingen in zijn leven: God en volleybal.
 
Behoefte aan God
"Ik werd op 14-jarige leeftijd, als zoon van een dominee, uitgenodigd om mee te doen met jong Oranje. Omdat de training ook op zondag was, gaven mijn ouders geen toestemming. Daar baalde ik flink van, maar twee jaar later kreeg ik een nieuwe kans. Er was een nieuwe trainer en hij nam toen het besluit om mij te selecteren. Mijn ouders hebben toen ook water bij de wijn gedaan en ik mocht een keer in de drie weken op zondag gaan trainen. Toen is mijn carrière eigenlijk begonnen. Ik kwam in Capelle aan de IJssel terecht. In die tijd heb ik lang getwijfeld aan God. Ik wist niet wat geloven voor mij persoonlijk betekende en dat ik een relatie met hem aan kon gaan en kon uitbouwen. Jarenlang was volleybal en God absoluut gescheiden voor mij, totdat in 2005 mijn relatie op de klippen liep na negen jaar en ik mijn huidige vrouw tegenkwam. Toen heb ik er bewust voor gekozen om het roer van mijn leven in Gods handen te geven. God maakte me vervolgens duidelijk dat hij me wilde gebruiken binnen de volleybal. Ik stond echt op het punt om te stoppen, maar hij wilde me gebruiken. Er is nergens zo'n behoefte aan God als in de topsport!"
 
Islamitisch
Via Frankrijk kwam Jeroen uiteindelijk bij een volleybalclub in Istanbul terecht, een overtuigd christen in een Islamitische cultuur; "Op zich valt het mee. Hier denkt iedereen dat elke individu in in het Midden-Oosten radicaal moslim is, maar in mijn team zijn de meeste gematigd moslim. Ik ben nog nooit aangevallen naar aanleiding van mijn geloof. Meteen toen ik er kwam, ben ik er eerlijk voor uit gekomen en ze respecteren dat. Wel is het lastig dat de regels gewoon anders zijn in een Islamitisch land, ik moet heel vaak voor mezelf beslissen dat ik dingen anders doe, maar dat kan ik niet van de daken gaan schreeuwen. In de cultuur daar heerst bijvoorbeeld het recht van de oudste: als iemand ouder is dan jij, moet je het niet wagen om hem tegen te spreken. Dat vind ik soms erg moeilijk, omdat er dan dan dingen gebeuren in het veld waar ik het totaal niet mee eens ben. Toch moet ik dan mijn mond houden omdat ik anders mijn krediet verspeel en binnen de kortste keren op straat sta."
 
Keuze
Van een keuze tussen God en volleybal zal het nooit komen, meent Jeroen. "Laat ik heel duidelijk stellen dat als die keuze er komt, ik natuurlijk voor God kies. Maar ik kies voor God met volleybal en volleybal met God. Stel dat ik nu stop, wie gaat er dan over Jezus vertellen? Er is zo'n enorme behoefte aan God in de topsport en ik geloof dat God mij wil gebruiken om van Hem te getuigen. Daarnaast zegt de Bijbel dat je je talenten moet gebruiken en dat doe ik!"
Evangeliseren gaat volgens de volleyballer op een natuurlijke manier: "Ik sla andere niet om de oren met de bijbel, maar draag het geloof vooral uit door mijn houding. Door respect voor anderen te uiten, mensen te helpen en aardig te zijn tegen je grootste vijanden. Ik probeer te laten zien dat ik anders ben en daardoor ontstaan er gesprekken. Het is wel lastig om bijvoorbeeld met scheidsrechters om te gaan, dat is een valkuil, net zoals mensen in de normale maatschappij valkuilen hebben. Ik sta er regelmatig alleen voor omdat er weinig christenen in de topsport zijn, maar God is er altijd bij!"
 
 

 
7-5-2010 | auteur: Patrick Simons | copyright: www.cip.nl
 

Reacties   

 
#1 zegenDani 23-09-2017 15:50
gods zegen prachtig om te zien hoe god bezig met jou is
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen